NAV státusz napló a számla listában, a beküldési hibák kezelése

NAV státusz napló a számla listában

A legutóbbi frissítésünk alkalmával a számla lista is megújult, így részletes naplózott adatokat is szolgálatunk az egyes számlák NAV Online Számla Rendszer beküldésének állapotáról.

A NAV státusz oszlopban található elemekre kattintva az adott számla teljes kommunikációs története elérhető, az üzenet és a válasz XML állományokkal együtt.

Ezekből az egyszerű státusz állapoton kívül, részletes információk is kinyerhetőek, mind a sikeres, mind a bármely okból sikertelen adatcserékkel kapcsolatban.

A Hibás beküldések kezelése

Az új funkció élesítése óta, a NAV Online Számla Rendszer beküldések során, több számla esetében is előfordultak hibák. A hibás beküldések okainak feltárását, és ahol szükséges a javítását folyamatosan végezzük, így azoknál a számláknál, ahol a beküldési hibát valamilyen technikai hiba okozta, az átmeneti Hiba, ellenőrzésre továbbítva státuszok a hiba kijavítását követően Sikeresen feldolgozva állapotba kerülnek.

Sajnos az esetek jelentős részében nem a NAV Online Számla Rendszer beküldés modul hibás működése eredményezi a sikertelen beküldést, hanem a kiállított számlákon szereplő adatok pontatlansága (pl. hiányosan, vagy tévesen megadott adószám, hiányzó címadat rész, alakilag helytelenül megadott termék vagy szolgáltatás azonosító szám).

Ezek javítása igen ellentmondásos.

Biztosítanunk kellene a beküldéseket technikai oldalról, amelyhez elengedhetetlen a hiba kijavítása (a már kiállított számlán szereplő adat módosítása által), amihez viszont nincs jogunk, hiszen egy már kiállított számlán szereplő adatot tilos módosítani. Az ellentmondás feloldásához kikértük a NAV állásfoglalását, de erre választ várhatóan csak a szankció mentességi időszak után fogunk kapni, ezért az ilyen típusú hibák kezelését időben szét kell választanunk.

NAV Online Számla Rendszer beküldési hibák kezelése 2018. július 31-ig

Az új szabályozás szerint az elektronikus úton előállított bizonylatokat a lezárásukat követően azonnali, míg műszaki, adatfeldolgozási hibák előfordulása esetén pedig legfeljebb 3 munkanapon belül kell beküldeni a NAV Online Számla Rendszerbe.

Amennyiben ez bármely okból nem lehetséges, úgy a Számlakiállító felelőssége, hogy a kiállítástól számított legfeljebb 5 munkanapon belül, manuálisan jelentse be a számlát. a https://onlineszamla.nav.gov.hu/ címen (az elsődleges vagy másodlagos felhasználói fiókok segítségével).

A NAV honlapján megjelent közlemény szerint 2018. július 31-ig nincs ok az aggodalomra:

2018.07.01. Kivárja a júliust a NAV

Ha egy vállalkozás számlázó programja július elsejétől még nem képes az új szabályok szerinti számlaadat-szolgáltatásra, a NAV szankciómentességet garantál, ha az adatok még július végéig beérkeznek.

Előfordulhat, hogy egy vállalkozás nem áll készen július elsején az online adatszolgáltatásra annak ellenére, hogy megkezdte a felkészülést. A számlázó program nem megfelelő működése miatt a NAV július végéig nem bírságolja az adatszolgáltatás mulasztását, ha az adott cég képviselője regisztrál az Online Számla rendszerben és a számlaadatok július végéig, utólag megérkeznek a NAV-hoz.

A vállalkozás amennyiben nem megfelelően felkészített számlázó programot használ, de a számlázó programja július végéig képes az adatszolgáltatásra, akkor szankció nélkül megtörténhet a számlázó programon keresztül az adatszolgáltatás. A szankciómentes időszak a számlázó programoktól elvárt azonnali adatszolgáltatás kötelezettségének teljesítésére vonatkozik, az adatszolgáltatásra kötelezett számlák adatainak 2018. július 31-ig be kell érkeznie az adóhivatalhoz.

A számlázó programot használóknál a felkészülés elengedhetetlen része, hogy még időben felvegyék a kapcsolatot a szoftver fejlesztőjével, aki megvizsgálja, kell-e valamin változtatni a szabályos adatszolgáltatáshoz.

Az Online Számla webes felületén nemcsak információk, hanem gyakori kérdésekre összeállított válaszok és tájékoztató videók segítik a felkészülést, lépésről lépésre bemutatva a regisztrációt és az Online Számlázó használatát.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

NAV Online Számla Rendszer beküldési hibák kezelése 2018. augusztus 1-től

Ettől az időponttól kezdődően azonban már komolyan kell venni az adatbeküldési hibákat, ezért mi minden tőlünk telhetőt megteszünk annak érdekében, hogy ezek előfordulását minimalizáljuk, de amennyiben mégis előfordulna ilyen, úgy a számlát kiállító adóalany felelőssége a hibás beküldés pótlása a számla kiállítását követő 5 munkanapon belül.

Ennek kapcsán 2018. július 31-től új Általános Szerződés Feltételeink lépnek életbe, amelyről hírlevélben és a honlapon küldünk tájékoztatást.