Rendszerfrissítés 2018. július 28.

Ezen a héten hétfőn részt vettünk a VOSZ Budapesti és Pest megyei Regionális Szervezete, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, a Pest megyei Kereskedelmi és Iparkamara, az Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége, valamint a NAV Központi Irányítás közös szervezésében megtartott „Online számlázás, adatszolgáltatás eddigi tapasztalatai” című konferencián, amelyen a NAV részéről Tamásné Czinege Csilla Adószakmai ügyekért felelős helyettes államtitkár, dr. Lambertus József osztályvezető NAV KI ÜTF és Mizsányi Attila osztályvezető NAV KI Ellenőrzési Főosztály Információtechnológiai Osztály tartottak előadásokat, valamint a konferencia végén lehetőség nyílt konzultációra is.

A mostani hétvégére tervezett frissítést módosítanunk kellett a konferencián elhangzott információk, valamint a saját, közel egy hónapnyi NAV Online Számla Rendszer beküldés során szerzett tapasztalataink alapján.

A közeljövő legfontosabb tudnivalója:

2018. július 31-én véget ér a NAV által garantált szankciómentességi időszak.

Augusztus első napjától tehát bármely hibás, téves, elkésett vagy elmaradt bejelentés okán az adóalanyokat SZÁMLÁNKÉNT(!) 500.000.- Ft (azaz Ötszázezer forint), míg a számlázó rendszerek fejlesztőit 200.000.- Ft (azaz Kettőszázezer forint) díjtétellel büntethetik.

Mivel ezt mi úgy magunk, mint az ügyfeleink vonatkozásában szeretnénk elkerülni, ezért nagyon sok új ellenőrzést vezettünk be. Ezek a változások természetesen néhány plusz tennivalót is generálnak. Ezeket is ismerteti ez a bejegyzés.

Hová tűntek a vevőim?

A mostani frissítést követően a már kiállított számlák adatlapjáról eltűntek a Számla lemásolása, Számla módosítása és Számla érvénytelenítése (sztornó) funkciók. Ezen kívül, ha az Új kézi számla menüpontot választjuk, akkor sem találunk egyetlen vevőt sem.

A jelenség magyarázata, hogy a jövőben külön kell választanunk vevőink közül a magyar adóalanyokat (akik rendelkeznek magyar adószámmal), valamint mindenki mást (akik nem).

Ezt a megújult Partner adatlapon tudjuk megtenni, az Adóalanyiság típus kiválasztásával.

Két lehetőség közül tudunk választani:

Belföldön nyilvántartásba vett adóalany

A belföldön nyilvántartásba vett adóalany az, aki érvényes magyar adószámmal rendelkezik, amelynek megadása kötelező.

Figyelem! Az opció választása esetén a partner minden számlája beküldésre kerül a NAV Online Számla Rendszerbe, a kiállított számla áfa tartalmától függetlenül!

Nem adóalany, vagy nem belföldi

Magánszemélyek, külföldön nyilvántartásba vett adóalanyok, akik (amelyek) érvényes magyar adószámmal nem rendelkeznek.

Figyelem! Az opció választása esetén a partner egyetlen számlája sem kerül beküldésre a NAV Online Számla Rendszerbe, a kiállított számla áfa tartalmától függetlenül!

Nagyon fontos a helyes érték kiválasztása, mivel az első mentést követően ez a beállítás nem módosítható!

Amennyiben a vevőnk Belföldön nyilvántartásba vett adóalany, úgy az adószámát is kötelező megadni, amelyet a felületen elhelyezett gombbal azonnal ellenőrizni is tudunk.

Amennyiben viszont a vevőnk Nem adóalany, vagy nem belföldi, úgy tilos az adószámlát megadni, azért ha korábban esetleg megadtunk valamilyen kitalált adószámot, akkor azt törölnünk kell!

Adóalanyiság típus megadását követően az adott partnerek részére már ki tudunk állítani új számlát, akár kézzel, akár egy korábbi számla lemásolásával, módosításával vagy érvénytelenítésével.

Hová tűntek a termékeim?

A mostani frissítés nem csak a vevők, de a termékek kezelését is érintette.

A júliusi adatbeküldések egyik legjellemzőbb adathibája a termékcsoport azonosítók hibás (értsd: nem a NAV által elvárt) formátumban történő megadásából származott.

A NAV által elvárt termékcsoport azonosító kizárólag nagybetűket és számokat tartalmaz, 2-30 karakter közötti terjedelemben.

Most már ezeket is ellenőrzi a rendszer, és minden olyan terméket elrejt az Új kézi számla termék kiválasztó listákból, amelyek termékcsoport azonosítója nem felel meg az alaki elvárásoknak.

Ezeket is javítanunk kell, mielőtt számlázni szeretnénk.

Figyelem! A korábban kiállított számlák lemásolásával a formailag hibás termékcsoport azonosítók is lemásolhatóak. Az ezzel kapcsolatos felelősség a számlakiállítót terheli!

Hibák a júliusi NAV Online Számla beküldésekben

Ezen a héten minden júliusban kiállított számlához kapcsolódó beküldést ellenőriztünk, és minden ügyfelünk részére egyedi, névre szóló, az érintett számlák tételes felsorolást tartalmazó üzenetet küldtünk, ahol szükséges volt ott a tennivalók ismertetésével együtt.

Kérünk mindenkit, hogyha kapott ilyen e-mailt, akkor az abban foglaltakat legkésőbb 2018. július 31-ig (tehát a szankció mentességi határidőn belül) hajtsa végre, hogy elkerülhetőek legyenek az esetleges NAV bírságok!

Ha a számla listádban a NAV Státusz oszlopban „Hiba, ellenőrzésre továbbítva” szöveget találsz, és nem érkezett meg a tájékoztató e-mail, akkor haladéktalanul vedd fel velünk a kapcsolatot!

Új ÁSZF (Általános Szerződési Feltételek) kiadása augusztustól

A NAV Online Számla Rendszer bevezetés számos ponton a rendszerünk jelentős módosítását tette szükségessé, valamint olyan új feladatköröket és felelősségeket is keletkeztetett, amelyet a jelenlegi ÁSZF-ünk még nem fed le, ezért augusztustól új ÁSZF kerül kiadásra.

A hivatkozott hétfői NAV konferencián elhangzottak alapján -a következő másfél évben- a kapcsolódó szabályozás többszöri megváltozása várható, amelyet a jövőben újabb ÁSZF-ek kiadásával tudunk jogi értelemben követni.

Ezeket -kiadásukat követően- a kezelőfelületen lehet átolvasni, majd azt követően elfogadni vagy elutasítani.

Felhasználónként csak egyszer kell egy adott ÁSZF verziót elfogadni, az valamennyi Számlakiállító fiókra érvényesnek számít.

Az elfogadás esetén értelemszerűen minden korábban elérhető funkció változatlan formában használható marad.

Ha az adott ÁSZF-et az adott felhasználó nem fogadja el, úgy valamennyi, az adott felhasználó által elérhető Számlakiállító cég inaktiválásra kerül, így újabb számlát nem lehet kiállítani, de minden más funkció változatlan formában használható marad.

Amennyiben ez véletlenül történik, úgy Ügyfélszolgálatunk kérésre természetesen vissza tudja állítani a Számlakiállító cég aktív állapotát.